Ochtendspits! Een energievreter

Veel gezinnen zullen zich hierin herkennen.
De wekker gaat en die klok is gelijk je grootste vijand!
Naast je eigen ochtendritueel, heb je die verantwoordelijkheid ook voor je kind(eren). De kinderen moeten worden aangekleed, er moet ontbeten worden, lunchpakketjes moeten worden klaar gemaakt en ze moeten op tijd ‘verzorgd’ en met een gevulde tas de deur uit. Slik!

En kinderen werken niet altijd mee; die tijdsdruk die ze ervaren zorgt ervoor dat ze op de rem trappen. ‘Ik wil wat anders aan’ ‘ik wil het zelluf doen’ ‘ik ben nog moeeee’ of een grote woede aanval. Precies wat wij er niet bij kunnen hebben gebeurt. Dat geeft nog eens een extra stress-boost.

Hoe kunnen wij dat binnen beperken houden?

Naast dat ik wat tips heb om stress zoveel mogelijk om te buigen naar ‘normale drukte’ ben ik ook heel benieuwd naar jullie tips! Wat doen jullie om ochtendstress zoveel mogelijk te vermijden? Deel ze hieronder en je helpt er wellicht ook andere ouders mee!

Tips tips tips:

– zorg voor jezelf! Zet bijv. de wekker iets eerder zodat je rustig wakker kan worden of eerst zelf even kan douchen en/of aankleden.
Kijk naar wat jou ontspant.

– zet zoveel mogelijk klaar de avond ervoor. Kleding, tassen, ontbijttafel ed.

– buig negatief gedrag om in positiviteit, trek gekke gezichten onder het haren kammen en tanden poetsen, dans en daag ze uit om binnen 5 min hun schoenen aan te trekken enz.

-bedenk samen met je (oudere) kinderen een plan over hoe de ochtend moet verlopen. Kinderparticipatie zorgt ervoor dat ze hun eigen ideeën serieus nemen en graag meewerken.

Heb je hier vragen over?
Of wil je graag dat een professional mee kijkt naar de ochtendspits binnen jullie gezin?

Stuur Opvoedwijs een berichtje
of bel op: +31 6 50 46 93 79.